ST 12 (92)/2014 Kolej na szybką kolej

Dodane w:: Na tapecie,Numer 12 (92) grudzień 2014,Polecamy |

Mieszkańcy korzystający z komunikacji kolejowej od dłuższego czasu spotykają się z niedogodnościami w dojazdach do pracy i szkoły. Opóźnienia, zmniejszona liczba połączeń, zastępcza komunikacja autobusowa i zatłoczone pociągi to obecnie codzienność. W perspektywie nadchodzącej zimy i potencjalnych awarii przy ruchu prowadzonym po jednym torze, podróż koleją nie wygląda kolorowo.

Niewygody doświadczają jednak nie tylko pasażerowie. W związku z przebudową co jakiś czas zamykane są też przejazdy kolejowe, a kierowcy kierowani są na objazdy. Niestety – sytuacja przez najbliższe miesiące się nie zmieni. Jednak jak zapewniają przedstawiciele kolei – prace są prowadzone sprawnie i ich tempo jest coraz lepsze.

Modernizacja linii odbywa się w ramach projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej. PKP PLK S.A. odnowi 66 kilometrów linii kolejowej, wymieni nawierzchnię na torach o łącznej długości 156 km i wybuduje sieć trakcyjną o długości 183 km. W Tłuszczu powstanie nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania.

Na odcinku Zielonka-Wołomin Słoneczna zostanie wybudowana dodatkowa para torów. Pozwoli to na oddzielenie ruchu lokalnego od ruchu dalekobieżnego. Projekt zakłada również modernizację 15 przystanków i czterech stacji kolejowych. Wyremontowane zostaną też przejazdy kolejowe. Na wielu odcinkach zostaną ustawione ekrany akustyczne, które mają ograniczyć hałas.

 

Efekty przebudowy

W wyniku modernizacji ma wzrosnąć komfort podróżowania i zwiększyć się przepustowość linii. Prędkość pociągów osobowych ma wzrosnąć do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h. Oczywiście pociągi podmiejskie nie będą takich prędkości rozwijać, jednak położenie dodatkowej pary torów na odcinku Zielonka-Wołomin Słoneczna będzie miało na pewno pozytywny wpływ na płynność ruchu.

W ramach kolejnego etapu modernizacji zostaną wprowadzone rozwiązania umożliwiające przejazd pociągów dalekobieżnych z prędkością 200 km/h na odcinkach gdzie są skrzyżowania bezkolizyjne. Przedstawiciele PKP PLK S.A. mówią, że potrzebny jest program budowy skrzyżowań bezkolizyjnych w miejsce pozostałych przejazdów na linii Warszawa-Białystok. W 2020 r. cała pozostała infrastruktura będzie już przygotowana do prędkości 200 km/h.

Modernizowana linia E75 stanowi jedyne połączenie krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej. PKP PLK S.A. liczy na wsparcie finansowe z UE dla kolejnego etapu modernizacji.

 

Przebudowa stacji PKP w Tłuszczu ma się zakończyć w II połowie 2016 r. Pod koniec przyszłego roku ma zostać oddane do użytku przejście pod torami, które zastąpi wysłużoną kładkę dla pieszych

Przebudowa stacji PKP w Tłuszczu ma się zakończyć w II połowie 2016 r. Pod koniec przyszłego roku ma zostać oddane do użytku przejście pod torami, które zastąpi wysłużoną kładkę dla pieszych

Pożegnanie z kładką

Prace remontowe na odcinku Zielonka-Rembertów potrwają do końca 2015 roku. Na wyremontowanie odcinka Tłuszcz-Zielonka przyjdzie poczekać rok dłużej. W podobnym czasie ma się zakończyć przebudowa stacji PKP w Tłuszczu. Wg harmonogramu będzie to II połowa 2016 r.

W przyszłym roku ma za to zniknąć tłuszczańska kładka nad torami. Wykonawcy zapewniają, że kładka będzie służyła jak najdłużej, aby zapewnić bezpieczne przejście przez tory do czasu zakończenia prac nad przejściem podziemnym. Kładka wg planów będzie rozbierana w II połowie 2015 roku, dopiero po oddaniu do użytku przejścia podziemnego.

 

Co z wiaduktem?

Obecnie trwają prace projektowe wiaduktu nad torami w drodze 634, którego budowa znacznie usprawni komunikację w naszym mieście. W dalszej kolejności PKP PLK S.A. będzie ubiegała się o unijne dofinansowanie na wybudowanie obiektu. Dobrą wiadomością jest to, że został on już włączony do kompleksowego wniosku o dofinansowanie składanego do specjalnego funduszu Unii Europejskiej (Connecting Europe Facility) przeznaczonego na realizację projektów dotyczących rozwoju, budowy lub modernizacji istniejącej infrastruktury, w dziedzinie transportu, energetyki i telekomunikacji.

– Dostaniemy wszystko albo nic. Rail Baltica jest w tej chwili tak ważnym projektem dla Komisji Europejskiej, że mamy nadzieję, że już w pierwszym konkursie dostaniemy dofinansowanie – podkreśla Jerzy Korzeniowski, dyrektor projektu w PKP PLK S.A.

Budowę wiaduktu zaplanowano na 2017 roku. Na podobnych zasadach mają być budowane wiadukty w Mokrej Wsi i Zielonce.

 

Maciej Puławski

Reklama

Dodaj komentarz