ST 11 (91)/2014 Witajcie, czyli wizyta partnerów programu Comenius w Z.S. w Miąsem

Dodane w:: Edukacja,Miąse,Numer 11 (91) listopad 2014 |

Międzynarodowy projekt „Europe: together, our school, our future” realizowany przez Gimnazjum w Miąsem jest już na półmetku. W październiku wykonaliśmy najtrudniejsze dla nas zadanie: zorganizowaliśmy wizytę wszystkich krajów partnerskich w Polsce. Naszą małą szkołę odwiedziło 21 nauczycieli i 6 uczniów z Turcji, Słowacji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Francji. Było to duże przedsięwzięcie i wielkie wyzwanie dla naszej społeczności.

11_comenius1_11

Wszyscy nasi partnerzy przyjechali już w środę. Po powitaniu uczniowie z Turcji, Słowacji i Niemiec zostali zabrani przez rodziny goszczące do domów, gdzie pod opieką rodziców naszych uczniów przebywali aż do wyjazdu z Polski. Oficjalny pobyt zaczął się w czwartek od wizyty w Urzędzie Miejskim. Podczas prawie godzinnego spotkania Burmistrz Tłuszcza Paweł Bednarczyk przekazał gościom podstawowe informacje na temat miasta i gminy oraz odpowiadał na pytania dotyczące edukacji, zarządzania szkołami i ich finansowania. Następnym punktem w programie była wizyta w naszej szkole. Nie da się ukryć, że właśnie ta część mobilności była najbardziej stresująca dla nas wszystkich. Goście zwiedzili naszą szkołę a później obejrzeli wspaniałą część artystyczną, której główne punkty stanowiły tradycyjne polskie tańce i piosenki. Nasi uczniowie pokazali klasę! Przedstawienie wzbudziło w gościach podziw, a pochwałom nie było końca. Po obiedzie wszyscy nauczyciele realizujący projekt odbyli spotkanie robocze, podczas którego omówili dotychczasowe działania i zaplanowali dalsze prace.

11_comenius2_11

Piątek upłynął pod hasłem „Dzień na wsi”. Podczas całodziennego pobytu w gospodarstwie agroturystycznym w Grabowie wspólnie z naszymi gośćmi braliśmy udział w pokazach wyrabiania domowej kiełbasy, dowiedzieliśmy się jak powstaje tradycyjny chleb i formowaliśmy go z przygotowanego wcześniej ciasta oraz robiliśmy zabawki z drewna. Wieczór spędziliśmy przy ognisku piekąc kiełbaski i ziemniaki. Tego dnia nasi goście mogli spróbować polskich smakołyków: pysznego twarogu i powideł śliwkowych. Dzień był bardzo pracowity, ale równocześnie interesujący.

Kolejnego dnia zabraliśmy naszych gości na wycieczkę do Warszawy. Zgodnie z planem zaczęliśmy od zwiedzania Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich. Następnym miejscem, które postanowiliśmy pokazać naszym gościom był Zamek Królewski. Spędziliśmy tam ponad godzinę słuchając ciekawych opowieści naszego przewodnika. Po wyjściu z Zamku zrobiliśmy sobie wspólne zdjęcie na pamiątkę pobytu w Polsce, po czym pozwoliliśmy gościom na samodzielne zwiedzanie Starówki i Krakowskiego Przedmieścia. Dla każdego przygotowaliśmy mapkę i krótki przewodnik opisujący najciekawsze miejsca Starego Miasta. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Wołominie, w Galerii Przy Fabryczce, gdzie mieliśmy okazję posłuchać kilku wesołych piosenek ludowych. Występ przygotował specjalnie dla nas zespół folklorystyczny działający przy Galerii.

Niedziela była dniem pożegnania. Padło wiele ciepłych słów, pochwał i podziękowań. Wierzymy, że pobyt w naszym kraju pozostanie na długo we wspomnieniach naszych gości.

Koordynator: Ewa Babis

Projekt jest realizowany przy wsparciu Komisji Europejskiej. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko ich autora i KE nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną