ST 10 (90)/2014 Wiem co jem – ryż

Dodane w:: Numer 10 (90) październik 2014,Stacja Tłuszcz Online |
20_wiem_co_jem_10

Z uwagi na swój skład chemiczny i wartości odżywcze brązowy ryż jest uznawany za najlepszy wybór spośród wszystkich rodzajów ryżu spotykanego na rynku spożywczym (fot. flickr.com/photos/rob-qld, CC BY 2.0)

Większość z nas twierdzi, że odżywia się zdrowo, ale czy naprawdę tak jest? Czy w czasie robienia zakupów jesteśmy świadomymi konsumentami? Czym się kierujemy? Czy wybór, którego dokonujemy jest słuszny? W tym artykule zostaną obalone mity i potwierdzone fakty związane z jednym z najpopularniejszych zbóż na świecie – ryżem.

Ryż jest doskonałym dodatkiem skrobiowym do dań, z łatwością może zastąpić szeroko używany makaron czy ziemniaki. To jest bardzo istotne dla osób będących na dietach – zawiera dużo mniej węglowodanów, których powinny unikać. Ponadto zapewnia uczucie sytości (szczególnie ryż brązowy). Z uwagi na swój skład chemiczny i wartości odżywcze brązowy ryż jest uznawany za najlepszy wybór spośród wszystkich rodzajów ryżu spotykanego na rynku spożywczym. Jest bogatym źródłem wielu składników mineralnych, takich jak m.in.:

- potas, który przyczynia się do regulacji ciśnienia krwi;
- cynk oraz żelazo, które wzmacniają układ odpornościowy;
- magnez, który uspokaja i poprawia zdolność koncentracji;
- szereg witamin z grupy B, które stabilizują pracę układu nerwowego;
- cenny błonnik, który poprawia trawienie.

Ryż biały z uwagi na poddanie go bardzo złożonym procesom przetwórczym, które pozbawiają go wielu cennych składników odżywczych staje się mniej wartościowy od pozostałych rodzajów ryżu. Jest używany przez rzesze kucharzy z uwagi na swoje właściwości organoleptyczne – klei się, co jest pożądane w niektórych potrawach, ale większej wartości technologicznej nie posiada.

Twierdzimy, że odżywiamy się zdrowo – dlaczego więc częściej wybieramy ryż biały, a nie brązowy? Źródłem takiego zachowania jest niska świadomość konsumencka oraz przyzwyczajenia wyniesione z kulinarnych nawyków naszych rodziców. Jeszcze kilkanaście lat temu, nikt nie zastanawiał się, jakie wartości odżywcze zawiera dany produkt, lecz jadł to co zdołał kupić w komunistycznym systemie gospodarczym. Za częstszą konsumpcją ryżu białego kryje się również jego cena – jest dużo tańszy od cennych odmian ryżu brązowego czy dzikiego. Ponadto ryż biały wymaga krótszego czasu gotowania (12-18 min) w porównaniu z ryżem brązowy (30-45 min), co przyczynia się do popularności tego pierwszego.

Pod kątem kaloryczności ziarno ryżu według różnych danych ma od 322 kcal/100 g w przypadku ryżu brązowego do 344 kcal/100 g w przypadku ryżu białego. Potencjalnie dużą wartość odżywczą wyróżnia się ryż spotykany pod nazwą „paraboiled”. Jest on zaraz po ryżu brązowym godnym polecenia produktem odżywczym.

Ryż należy do najlepiej przyswajalnych zbóż. Spożywanie jego jest szczególnie zalecane osobom cierpiącym na alergię pokarmową szczególnie tym, którzy nie mogą spożywać glutenu. Z uwagi na łatwość trawienia zalecany jest pacjentom, którzy skarżą się na dolegliwości żołądkowo-jelitowe. Ponadto wykazuje on działanie przeciwbiegunkowe, a także łagodzące podrażnienia układu jelitowego.

Wybierając ryż kierujmy się zdrowym rozsądkiem. Mając na uwadze fakt, że nic nie zastąpi zdrowej zbilansowanej diety, urozmaicajmy nasze jadłospisy! Stosując nawet jeden gatunek ryżu możemy w naszej kuchni „wyczarować” bardzo wiele smakowitych potraw, poprzez zastosowanie różnych dodatków. Spożywajmy jak najwięcej ryżu brązowego, gdyż jest on najcenniejszy dla zdrowego człowieka. A jeżeli już stosujemy ryż biały w naszych potrawach, wzbogacajmy go o duże ilości warzyw, tak aby zrównoważyć niedobór wielu cennych składników w naszym menu.

 

mgr inż. Sylwia Deniszewska
technolog żywności i żywienia człowieka

W kolejnym numerze w ramach cyklu pod lupę weźmiemy czekoladę. Zapraszamy!

 

Reklama

Dodaj komentarz